Wiskunde

Dobbelsteenstructuur tm 6 herkennen

Voor jonge kinderen is een dobbelsteen een duidelijk hulpmiddel om mee te rekenen. De stippen op de dobbelstenen geven een hoeveelheid aan. Ken je de stippen op de dobbelsteen uit je hoofd? Dan kun je ook vlug tellen en rekenen met de dobbelsteen.
 

Voorbeeld

Sam en Nienke doen een bordspel. Om de beurt gooien ze met de dobbelsteen.
 

rekenen, groep 2, dobbelsteenstructuur Sam gooit: Dobbelsteen vier stippen, dobbelsteenbeelden, rekenen groep 2
rekenen, groep 2, dobbelsteen, dobbelsteenstructuur herkennen Nienke gooit: Dobbelsteen twee stippen, dobbelsteenbeelden, dobbelsteen, optellen, aftrekken


Sam en Nienke weten uit hun hoofd hoeveel stippen er op de dobbelsteen staan. Sam heeft vier gegooid en Nienke heeft twee gegooid. Sam mag dus vier hokjes op het bordspel vooruit en Nienke twee. Ze hoeven de stippen op de dobbelsteen niet meer één voor één te tellen.

Dobbelsteenstructuur t/m 6 herkennen
 

Dobbelsteenstructuur, dobbelsteenbeelden, dobbelsteen, optellen, aftrekken

Dobbelsteenstructuur, dobbelsteenbeelden, dobbelsteen, optellen, aftrekken

Dobbelsteenstructuur, dobbelsteenbeelden, dobbelsteen, optellen, aftrekken

Dobbelsteenstructuur, dobbelsteenbeelden, dobbelsteen, optellen, aftrekken

Dobbelsteenstructuur, dobbelsteenbeelden, dobbelsteen, optellen, aftrekken


Tip! Print de kaartjes van de getallen en de dobbelstenen uit. Schud ze door elkaar en zoek het juiste getal bij de juiste dobbelsteen.